2010. december 19., vasárnap

6. Szenvedélybetegség


A szenvedélybetegségek (addiktológiai kórképek) fogalmába tartoznak azok a magatartászavarok, amelyek bizonyos kémiai anyagok rendszeres fogyasztását foglalják magukba, a szertől függőség (dependencia) alakul ki abban az értelemben, hogy a személy nem tud lemondani e szerek használatáról, akkor is fogyasztja, ha a testi, pszichés, vagy szociális ártalmait érzékeli, és ha a szer fogyasztását környezete ellenzi vagy tiltja.

Ezt a meghatározást az egyik internetes oldalon találtam, amikor probáltam kutakodni, mi is tartozik a szenvedélybetegségek körébe. Van egy ismerősöm, aki pszichológus és szenvedélybetegeknek tart csoportos foglalkozást. A múltkor elég hosszasan beszélgettünk erről. Utána elgondolkoztam, hogy milyen életek lehetnek azok, amik szenvedélybetegségtől súlytottak. Eszembe jutott a Requiem egy álomért című film, ami brutálisan ábrázolja, a drogért való függőséget (a zenéje is zseniális).



Saját meghatározásom alapján a szenvedélybetegség az, amikor az ember függ valamitől, nem tud róla lemondani, egyszerűen megzavarodik, ha nem kapja meg, elvonási tünetei vannak, stb. Megprobáltam összeszedni, mik azok, amik függőséget tudnak okozni: alkohol, drog, cigaretta, szex, munka, napozás, evés, rend, fájdalom, gyilkolás, ember, kapcsolat...
Lehet vannak még, nekem hirtelen ezek jutottak eszembe. Lehet, hogy egy szakember bizonyos dolgokat nem sorolna ide, én a magam kis észjárása szerint igen.

Jobban belegondolva, mindannyian szenvedélybetegek vagyunk. Hisz mindenkinek van valami függősége, ami mindennapi boldogságot okozz neki, akár csak pár percre is. Aki azt vallja, hogy neki semmi nincs, az szerintem vagy hazudik - House szavaival élve, mindenki hazudik :) - vagy nem él az illető.

Magamat is besorolhatom a szenvedélybetegek táborába. Cigarettázom és tudom, hogy abba kéne hagyni. Remélem nemsokára sikerül. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése